¿QUÈ ÉS UNA JUNTA DE PERSONAL?
¿QUINES SÓN LES SEUES FUNCIONS?
¿PER A QUÈ SERVEIX?
Són molts els treballadors i treballadores de l'ensenyament que es fan aquestes preguntes i d'altres.
Des de la Secció Sindical de CC.OO. sempre hem pensat que les competències de les Juntes de Personal són insuficients com a òrgan de representativitat del conjunt dels treballadors i treballadores.
No obstant això, les preguntes del encapçalament les podem contestar mitjançant la Llei 9/1987, del 12 de maig, d'Òrgans de Representació, determinació de les condicions de treball i participació del personal al servei de les Administracions públiques ("BOE" núm. 144, del 17 de juny), o en el seu article 9 diu:
"Les Juntes de personal i els Delegats de Personal, en el seu cas, tindran les següents facultats en els seus respectius àmbits:
1.- Rebre informació, la qual li serà facilitada trimestralment, sobre política de Personal del Departament, Organisme o Entitat Local.
2.- Emetre informe, a sol× licitud de l'Administració Pública corresponent, sobre les següents matèries:
a) Trasllat total o parcial de les instal× lacions.
b) Plans de formació per Personal.
c) Implantació o revisió de sistemes d'organització i mètodes de treball.
3.- Ser informats de totes les sancions imposades per faltes molt greus.
4.- Tenir coneixement i ser escoltats en les següents qüestions i matèries:
a) Establiment de la jornada laboral i horari de treball.
b) Règim de permisos, vacances i llicències.
c) Quantitat que percep cada funcionari per complement de productivitat.
5.- Conèixer, almenys trimestralment, les estadístiques sobre l'índex d'absentisme i les seues causes, els accidents en actes de servei i malalties professionals i les seues conseqüències, els índexs de siniestralitat, els estudis periòdics o especials de l'ambient i les condicions de treball, així com dels mecanismes de prevenció que s'utilitzen.
6.- Vigilar l'acompliment de les normes vigents en matèria de condicions de treball, Seguretat Social i ocupació, i exercir, en el seu cas, les accions legals oportunes davant els organismes competents.
7.- Vigilar i controlar les condicions de Seguretat i Higiene en el desenvolupament del treball.
8.- Participar en la gestió d'obres socials per al personal, establertes en l'Administració corresponent.
9.- Col× laborar amb l'Administració corresponent per a assolir l'establiment de totes aquelles mesures que procuren el manteniment i increment de la productivitat.
10.- Informar als seus representats en tots els temes i qüestions als quals es refereix aquest article".