VERSIÓN EN CASTELLANO (aquí)

CCOO critica l'improvisat esborrany d'Estatut del professorat universitari.

El Ministeri d'Universitats ha presentat un esborrany d'Estatut del PDI en el moment equivocat, sense una anàlisi real de la situació de la Universitat pública i, per tant, sense mesures de calat que, lluny d'enfortir l'Ensenyament Superior, l'afeblirien encara més.

El Ministeri d'Universitats ha presentat un esborrany d'Estatut del PDI en el moment equivocat, segons FECCOO

La Federació d'Ensenyament de CCOO considera que el Ministeri d'Universitats s'equivoca en el fons i en la forma de l'esborrany d'Estatut del Personal Docent i Investigador (PDI). El sindicat no entén que aquesta siga la manera d'abordar la reforma que la Universitat necessita.

Sense entrar en els detalls del seu contingut, que requereixen d'una valoració més detallada, CCOO critica els següents aspectes del document:

1. No reflecteix la realitat de l'empobriment financer de les universitats, l'autonomia universitària, les generacions perdudes d'investigadors i l'afebliment de l'Ensenyament Superior com a servei públic enfront de l'enfortida oferta privada.

2. L'esborrany és, en realitat, una reforma camuflada de la Llei orgànica d'Universitats (LOU) que només satisfà el debat estèril de corredor, però que tanca reformes estructurals serioses de la manera en la qual s'estructuraria la Universitat pública, i es fa d'esquena a la negociació, amb presses i en un moment en què la comunitat universitària s'enfronta, en poc més d'un mes, a una nova situació d'incertesa i abandó.

3. Abundant en una anàlisi realista de la Universitat pública, aquesta ha sigut sotmesa a nivells extrems d'exigència sense contrapartides pressupostàries. Sigues quals foren les reformes per escometre, no poden fer-se de nou a cost zero, es precisa d'un finançament seriós que garantisca el manteniment de l'Educació Superior i de la investigació que es realitza en les universitats públiques. L'aposta per l'educació i la ciència hauria de ser prioritària per a evitar els nivells actuals de desigualtat derivats de les diferents polítiques educatives dutes a terme en les CC.AA.

4. El Ministeri presenta una reforma atenent la seua pròpia agenda, sense considerar els problemes reals de la Universitat pública a un mes vist del retorn a les aules. No és el moment. En plena desescalada, amb rebrots de contagis i incertesa sobre el final dels contagis i a les portes de les vacances d'estiu, la presentació d'un esborrany d'aquestes característiques ignora de facto el debat seriós i serè que requereix una institució com és la universitària. A CCOO li importa la universitat i està disposada a dedicar tot el seu esforç perquè isquem d'aquesta situació de crisi sanitària enfortits, no dividits, enfrontats o abandonats pel Ministeri.

5. Per si no fos prou, aquest esborrany es presenta abans que es forme la Mesa Sectorial de Negociació d'Universitats, sol·licitada fa temps conjuntament per tots els sindicats. La mateixa s'ha planificat en dues reunions, una de consulta al juliol i una altra de negociació al setembre, sessions totalment insuficients per a abordar amb serietat un document d'aquesta importància. De no respectar-se els temps per a la reflexió i el debat, faria l'efecte que el Ministeri d'Universitats mancada al principi bàsic de bona fe que es requereix en la negociació col·lectiva i que, no obstant això, s'observa en altres ministeris.

En els pròxims dies CCOO valorarà aspectes més detallats del seu contingut, però advertim que aquesta proposta planteja una evident desregulació de les condicions de treball i contractació del personal docent universitari en eliminar acreditacions en algunes figures contractuals, i modificar o suprimir altres sense justificació, sense oferir passarel·les o plans de transformació. S'augmenta el nivell de precarització en les universitats en reduir les exigències d'estabilitat i es creen dualidades sense motivar (la mateixa figura en modalitat funcionari o laboral) i sense raonar les condicions que diferencien unes d'unes altres.

A més, de manera incomprensible el Ministeri d'Universitats oblida incloure la carrera horitzontal que ja va ser pactada en l'esborrany de 2010 perquè era d'obligat compliment legal, i presenta un disseny de promoció interna restrictiu i incorrecte, totalment diferent al que té la resta del personal de les administracions públiques.

Tampoc ofereix una solució clara i eficaç per al problema generat per l'excessiva contractació de professorat associat, en moltes ocasions en frau de llei, i es prescindeix totalment del personal investigador com si no existira, quan suposa entre el 10% i 20% de les plantilles de PDI universitàries i constitueixen l'element fonamental per a la renovació i rejoveniment de les nostres universitats.

La Federació d'Ensenyament de CCOO espera que el Ministeri d'Universitats reconsidere el seu esborrany d'Estatut de PDI i reforma de la LOU, retardant les consultes i negociació a un moment més oportú i amb un document complet. En qualsevol cas, ha de fugir-se de la improvisació, supeditant qualsevol iniciativa a una anàlisi prèvia de les necessitats en les universitats espanyoles.

Ho parem quan confies que eixirem d'això

Els drets es conquisten i es defensen

Oferta de cursos en línea para el PAS laboral, PAS funcionario de universidad, docentes, opositores, interinos y personas desempleadas

Serveis per a l'afiliació de CCOO

CCOO, primer sindicat a Espanya
CCOO ha aconseguit 96.249 delegats/as, el 35,7% del total, en les eleccions sindicals celebrades en empreses privades i en les Administracions Públiques.
Amb aquests resultats, CCOO revalida la seua condició de primer sindicat del nostre país, ho és des dels anys 90, amb una diferència de 8.051 representants sobre el segon sindicat.

Telèfons: 963 877 040 - 963 877 043
Alonso Pérez 79029