La Universitat i la crisi financera: la falta de la dimensió social


EN LES DUES ÚLTIMES DÈCADES, la universitat pública s'ha vist sotmesa a un estrès constant i sostingut per a adaptar-se a les noves demandes i reptes de la societat, i ha sigut criticada continuadament per la seua situació en els “rànquings” internacionals.

La Universitat s'ha enfrontat al repte de la creació de l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES), amb l'ordenació dels ensenyaments oficials en tres nivells: grau, màster i doctorat, i les successives modificacions de diversos aspectes en ulteriors reials decrets. Durant aquest interval, les universitats han implantat els estudis de grau de 240 ECTS excepte en titulacions amb directives europees (300-360 ECTS), els estudis de màster amb una durada entre 60 i 120 ECTS, i els de doctorat amb una durada de tres anys per a estudiants a temps complet. No obstant això, abans que les universitats completaren la implantació de l'EEES, quan estaven immerses en el procés d'acreditació de la major part dels seus títols de grau, el Govern va modificar la durada dels estudis de grau permetent que anaren de 180 ECTS (RD 43/2015), basant-se en afavorir la internacionalització de les universitats.


Claus per al canvi

Les dades exposades mostren que des de 2007 fins a l'actualitat la Universitat ha estat sotmesa a una situació de canvi constant per a adaptar-se a l'EEES, amb una capacitat important d'ajust enfront de les reformes de diversos aspectes de l'ordenació dels ensenyaments oficials contemplats en l'RD 1393/2007. Totes aquestes transformacions han suposat una important assignació de recursos humans i materials, per part de les universitats públiques, per a culminar amb èxit la seua adaptació a l'EEES en un context molt desfavorable, amb disminució del finançament públic i del personal, tant docent i investigador com d'administració i serveis.

Les universitats públiques també van participar, en l'àmbit de l'Estratègia Universitat 2015, en el Programa del Govern d'Espanya Campus d'Excel·lència Internacional (2009-2011), amb l'objectiu de millorar la qualitat del sistema universitari i contribuir al desenvolupament socioeconòmic territorial. Si bé al principi el Ministeri corresponent va subvencionar determinats projectes i iniciatives, en convocatòries posteriors, d'enfortiment i excel·lència, als projectes aprovats van ser concedits en la modalitat de crèdit que les universitats han de retornar actualment amb uns interessos molt elevats. L'última convocatòria ministerial de subvenció per als Campus d'Excel·lència va ser en 2015. La resta d'actuacions que estan desenvolupant els Campus d'Excel·lència s'emmarquen exclusivament en iniciatives pròpies dels agregats constituïts.

La Universitat també va entendre que entre els seus reptes es trobava el de la transferència del coneixement, i entre les iniciatives que ha liderat va destacar en els anys 1990 i 2000 la seua participació en la creació i manteniment dels parcs científics i tecnològics; en aquest model, les universitats van adquirir compromisos financers amb l'Administració central en qualitat de préstecs, que també han de retornar actualment i amb una perspectiva pressupostària menor que l'esperada.


Modernització sense respatler econòmic

Amb aquestes premisses sembla que la universitat espanyola ha aprofitat la majoria de les oportunitats que ha tingut a la seua disposició per a la seua modernització i internacionalització. No obstant això, ho ha fet en les pitjors condicions possibles:

Amb una disminució del finançament públic des de 2008 de més del 20%, sent el sisè país que menys gasta en educació superior en relació amb la seua riquesa.

Amb una reducció considerable, tant en convocatòries com en número e importe de Projectes I+D+i finançats, que ha repercutit negativament en la inversió en investigació en les universitats i ha compromès el desenvolupament de l'activitat investigadora en grups d'investigació consolidats. Actualment, la inversió en aquest àmbit està a nivells de 2003 i serien necessaris més de 1.300 milions d'euros per a recuperar la inversió pública en I+D+i de 2009.


La universitat espanyola ha aprofitat la majoria de les oportunitats que ha tingut a la seua disposició per a la seua modernització i internacionalització. No obstant això, ho ha fet en les pitjors condicions possibles


Amb una política molt restrictiva o inexistent de reposició de plantilles (RD 14/2012) que ha derivat en una considerable reducció i envelliment de la plantilla del personal estable de la Universitat, en l'absència de promoció i desenvolupament de carrera professional i en la precarització de la contractació del personal que s'ha anat incorporant en els últims anys (llocs temporals, dedicació a temps parcial…). Aquest fenomen s'ha agreujat per la paralització, durant dos anys, de processos d'acreditació en la Aneca i per la modificació dels criteris, augmentant els nivells d'exigència.

Amb un increment desmesurat en els preus públics i una política restringida de beques i ajudes a l'estudi, que ha aprofundit en la desigualtat en l'accés a l'ensenyament superior, sobretot als estudis de màster.

Malgrat totes les dificultats esmentades, més de la meitat de les universitats públiques espanyoles se situa en les classificacions internacionals entre el 5% de les universitats més prestigioses del món i el nostre país ocupa el lloc número deu a nivell mundial en el rànquing de la investigació.

 

Universitats públiques de qualitat

CCOO aposta per universitats públiques de qualitat contrastada, que realitzen investigació bàsica i aplicada, amb transferència a la societat, compostes per plantilles de professorat docent i investigador (PDI) i personal d'administració i serveis (PAS) estables, amb equitat en l'accés a l'educació superior i que responguen fonamentalment a la dimensió social, ja que l'educació superior és un ben i servei públic que contribueix a la cohesió i benestar, incrementant la qualitat de vida per a un major nombre de ciutadans i ciutadanes, generant més oportunitats al talent en la societat del coneixement i augmentant el nombre de persones que poden accedir a ocupacions qualificades. A més, CCOO entén que la Universitat exerceix un paper fonamental en el canvi de model productiu que necessita la nostra societat.

CCOO ha demandat al Govern del PSOE, en l'àmbit de la Universitat, que es deroguen els RD 14/2012 i 20/2012; que s'impulse l'Estatut del PDI tenint en compte el negociat en 2011, i es desenvolupe una carrera estable per al personal de les universitats. A més, exigeix que es revise l'estructura i sistemes d'acreditació del professorat i institucionals de Aneca, que es disminuïsquen els preus públics i que es canvien els criteris i quanties de les beques. Si ho aconseguim, la nostra Universitat avançarà en la dimensió social i en la internacionalització.


          ÉS EL MOMENT!                                VOTA CCOO

  Manifestacion CCOO 01

 

La Universidad y la crisis financiera: la falta de la dimensión social

 

EN LAS DOS ÚLTIMAS DÉCADAS, la universidad pública se ha visto sometida a un estrés constante y sostenido para adaptarse a las nuevas demandas y retos de la sociedad, y ha sido criticada continuadamente por su situación en los “rankings” internacionales.

La Universidad se ha enfrentado al reto de la creación del Espacio Europeo de Educación Superior (EEES), con la ordenación de las enseñanzas oficiales en tres niveles: grado, máster y doctorado, y las sucesivas modificaciones de diversos aspectos en ulteriores reales decretos. Durante este intervalo, las universidades han implantado los estudios de grado de 240 ECTS excepto en titulaciones con directivas europeas (300-360 ECTS), los estudios de máster con una duración entre 60 y 120 ECTS, y los de doctorado con una duración de tres años para estudiantes a tiempo completo. No obstante, antes de que las universidades completasen la implantación del EEES, cuando estaban inmersas en el proceso de acreditación de la mayor parte de sus títulos de grado, el Gobierno modificó la duración de los estudios de grado permitiendo que fueran de 180 ECTS (RD 43/2015), basándose en favorecer la internacionalización de las universidades.


Claves para el cambio

Los datos expuestos muestran que desde 2007 hasta la actualidad la Universidad ha estado sometida a una situación de cambio constante para adaptarse al EEES, con una capacidad importante de ajuste frente a las reformas de diversos aspectos de la ordenación de las enseñanzas oficiales contempladas en el RD 1393/2007. Todas estas transformaciones han supuesto una importante asignación de recursos humanos y materiales, por parte de las universidades públicas, para culminar con éxito su adaptación al EEES en un contexto muy desfavorable, con disminución de la financiación pública y del personal, tanto docente e investigador como de administración y servicios.

Las universidades públicas también participaron, en el ámbito de la Estrategia Universidad 2015, en el Programa del Gobierno de España Campus de Excelencia Internacional (2009-2011), con el objetivo de mejorar la calidad del sistema universitario y contribuir al desarrollo socioeconómico territorial. Si bien al principio el Ministerio correspondiente subvencionó determinados proyectos e iniciativas, en convocatorias posteriores, de fortalecimiento y excelencia, a los proyectos aprobados fueron concedidos en la modalidad de crédito que las universidades tienen que devolver actualmente con unos intereses muy elevados. La última convocatoria ministerial de subvención para los Campus de Excelencia fue en 2015. El resto de actuaciones que están desarrollando los Campus de Excelencia se enmarcan exclusivamente en iniciativas propias de los agregados constituidos.

La Universidad también entendió que entre sus retos se encontraba el de la transferencia del conocimiento, y entre las iniciativas que ha liderado destacó en los años 1990 y 2000 su participación en la creación y mantenimiento de los parques científicos y tecnológicos; en dicho modelo, las universidades adquirieron compromisos financieros con la Administración central en calidad de préstamos, que también tienen que devolver actualmente y con una perspectiva presupuestaria menor que la esperada.


Modernización sin respaldo económico

Con estas premisas parece que la universidad española ha aprovechado la mayoría de las oportunidades que ha tenido a su disposición para su modernización e internacionalización. Sin embargo, lo ha hecho en las peores condiciones posibles:

Con una disminución de la financiación pública desde 2008 de más del 20%, siendo el sexto país que menos gasta en educación superior en relación con su riqueza.

Con una reducción considerable, tanto en convocatorias como en número e importe de Proyectos I+D+i financiados, que ha repercutido negativamente en la inversión en investigación en las universidades y ha comprometido el desarrollo de la actividad investigadora en grupos de investigación consolidados. Actualmente, la inversión en este ámbito está a niveles de 2003 y serían necesarios más de 1.300 millones de euros para recuperar la inversión pública en I+D+i de 2009.


La universidad española ha aprovechado la mayoría de las oportunidades que ha tenido a su disposición para su modernización e internacionalización. Sin embargo, lo ha hecho en las peores condiciones posibles


Con una política muy restrictiva o inexistente de reposición de plantillas (RD 14/2012) que ha derivado en una considerable reducción y envejecimiento de la plantilla del personal estable de la Universidad, en la ausencia de promoción y desarrollo de carrera profesional y en la precarización de la contratación del personal que se ha ido incorporando en los últimos años (puestos temporales, dedicación a tiempo parcial…). Este fenómeno se ha agravado por la paralización, durante dos años, de procesos de acreditación en la Aneca y por la modificación de los criterios, aumentando los niveles de exigencia.

Con un incremento desmesurado en los precios públicos y una política restringida de becas y ayudas al estudio, que ha ahondado en la desigualdad en el acceso a la enseñanza superior, sobre todo a los estudios de máster.

A pesar de todas las dificultades mencionadas, más de la mitad de las universidades públicas españolas se sitúa en las clasificaciones internacionales entre el 5% de las universidades más prestigiosas del mundo y nuestro país ocupa el puesto número diez a nivel mundial en el ranking de la investigación.

 

Universidades públicas de calidad

CCOO apuesta por universidades públicas de calidad contrastada, que realicen investigación básica y aplicada, con transferencia a la sociedad, compuestas por plantillas de profesorado docente e investigador (PDI) y personal de administración  y servicios (PAS) estables, con equidad en el acceso a la educación superior y que respondan fundamentalmente a la dimensión social, puesto que la educación superior es un bien y servicio público que contribuye a la cohesión y bienestar, incrementando la calidad de vida para un mayor número de ciudadanos y ciudadanas, generando más oportunidades al talento en la sociedad del conocimiento y aumentando el número de personas que pueden acceder a empleos cualificados. Además, CCOO entiende que la Universidad desempeña un papel fundamental en el cambio de modelo productivo que necesita nuestra sociedad.

CCOO ha demandado al Gobierno del PSOE, en el ámbito de la Universidad, que se deroguen los RD 14/2012 y 20/2012; que se impulse el Estatuto del PDI teniendo en cuenta el negociado en 2011, y se desarrolle una carrera estable para el personal de las universidades. Además, exige que se revise la estructura y sistemas de acreditación del profesorado e institucionales de Aneca, que se disminuyan los precios públicos y que se cambien los criterios y cuantías de las becas. Si lo logramos, nuestra Universidad avanzará en la dimensión social y en la internacionalización.


          ¡ES EL MOMENTO!                           VOTA CCOO


          ELECCIONS SINDICALS - 4 DESEMBRE 2018

 



http://ccoo.upv.es/images/stories/2018-12-04_elecciones-sindicales/2018-12-04_Cartel_todos-2-con-logos3_700X352.jpg

 

 

 

   VOTA CCOO

 

És el moment!

 

 

 


http://www.ccoo.upv.es/images/logoccoo.png

   Edifici 6-E (Gabinet Mèdic)
Telèfons:   963 877 040 - 963 877 043
María Jesús Salvador    79029
Alonso Pérez            79029
Julia Sánchez           77043
José Segovia            77040
Consuelo Vallés         77043
Ildefonso Pelayo        77043
Juanjo Escobar (Gandía) 43003

email:      Esta dirección de correo electrónico está siendo protegida contra los robots de spam. Necesita tener JavaScript habilitado para poder verlo.
Web:        http://www.ccoo.upv.es

Twitter:    https://twitter.com/ccooupv
Facebook:   https://www.facebook.com/ccooupv/


Afilia't a CCOO PV: https://afiliados.uar.ccoo.es/afipub/newafil/index.php

.

 

Agenda

Lun Mar Mié Jue Vie Sáb Dom
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

utilizamos cookies propias y de terceros por motivos de seguridad, mejorar la experiencia del usuario y conocer sus hábitos de navegación. Si continuas navegando, entendemos que admites nuestra política de cookies.