VERSIÓN EN CASTELLANO .... AQUÍ
Sentència del Tribunal de Justícia de la UE sobre abús o frau en la contractació (text).
Nota de premsa del Tribunal de Justícia de la UE
Comentaris de CCOO a la sentència del TJUE
CCOO continuarà treballant per a la consolidació i estabilització de l'ocupació pública, contra la precarietat i per l'ampliació de les plantilles
En el dia d'avui hem conegut una sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea sobre abús o frau en la contractació en l'àmbit de les administracions públiques. En una primera anàlisi passem a extraure i detallar el més significatiu d'aquesta.
Abans d'exposar-vos els termes de la sentència, una vegada més volem reiterar el nostre compromís amb l'estabilitat del personal interí i temporal, sempre atesos els llits legalment establits per a no frustrar el que ha de ser el mecanisme que acabe d'una vegada per sempre amb aquesta situació de precarietat.
La sentència, coneguda en el matí d'avui, no llança diferències substancials respecte d'altres precedents sobre idèntica matèria. El seu contingut, en essència, és el següent:
. La clàusula 5 de l'Acord marc sobre treball de duració determinada no imposa als Estats membres una obligació general de transformar en contractes per temps indefinit els contractes de treball de duració determinada, sense perjudici de l'obligació de comptar amb una altra mesura que resulte efectiva per a evitar o sancionar la utilització abusiva de successius contractes temporals.
. Remet als òrgans jurisdiccionals nacionals l'examen tant de l'existència d'abús, com de la mesura sancionadora que, si escau, procedisca. Aquest pronunciament ja va tenir reflex en les sentències de la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Suprem de setembre de 2018. Cal recordar que, en la STS de 26 de setembre de 2018, dictada en el recurs 1305/2017 -cas Castrejana López-, ja es va dir que el remei a l'abús -constatat i provat- de la temporalitat del personal funcionari interí no és la conversió en indefinit no fix ni cap altra figura anàloga pròpia de la jurisdicció social, sinó el manteniment de la relació funcionarial. Convé recordar que l'Alt Tribunal no es va pronunciar sobre la procedència o no d'indemnització en el moment de la sentència en el cas concret, argumentant que els danys degueren invocar-se en el procés i estar lligats al produït per la situació d'abús, havent d'acreditar-se el mateix.
En idèntics termes es va pronunciar la Sentència de la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Suprem 1425/2018 -cas Martínez Andrés-, també de 26 de setembre, en aplicació de l'art. 9.3, in fine, de la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l'Estatut marc del personal estatutari dels serveis de salut.
El que resulta evident és que, mancant una concreta sanció aplicable en el nostre marc normatiu nacional, una vegada constatat l'abús constant la prestació de serveis, cal nuar a aquell una sanció específica, prou dissuasiva per a l'administració com a ocupadora, que sens dubte s'orienta a una concreció econòmica.
. El fet que l'empleat haja consentit successius contractes no priva a aquests de la consideració del seu caràcter abusiu, la qual cosa troba total encaix amb la construcció del Dret del Treball, que s'articula sobre la base de la posició de feblesa de les persones treballadores respecte de l'ocupador i d'això es fa ressò el TJUE en afirmar que “a causa de la seua posició de feblesa respecte de l'ocupador, pot ser víctima d'una utilització abusiva, per part d'aquest, de relacions laborals de duració determinada successives” de tal manera que “tot i que l'establiment i la renovació d'aqueixes relacions laborals s'hagen consentit lliurement, podria dissuadir al treballador de fer valdre expressament els seus drets enfront de l'empresari”.
Com a conclusió, des de l'Àrea Pública de CCOO, exigim al Govern i al conjunt d'administracions públiques, responsabilitat, compliment dels acords, reconeixement de tota l'experiència i professionalitat del personal que es troba en aquesta precària situació, absolutament aliè a la seua voluntat, així com, una vegada hàgem superat l'estat d'alarma com a conseqüència de la propagació del COVID-19, s'agiliten tots els processos selectius, amb especial atenció als d'estabilització i consolidació en l'ocupació, que han d'ajustar-se a la situació d'excepcional, a diferència de les ofertes d'ocupació pública ordinàries.
Igualment instem que es posen en marxa, d'una vegada per sempre, les mesures dissuasives i sancionadores per a evitar l'abús o frau en la contractació, que ha de comportar a més la sanció i responsabilitat dels gestors públics que la incomplisquen.
Finalment, instem igualment al Govern a escometre els plans d'ocupació necessaris per a recuperar l'ocupació pública perduda, posar en marxa les mesures necessàries per a evitar la disminució de l'ocupació pública com a conseqüència de les jubilacions per l'envelliment de les plantilles i reforçar els serveis públics, que s'han vist, ara més que mai, imprescindible per a garantir els drets a la ciutadania.
Aquest virus el parem units
Ho parem si et quedes a casa
Edifici 6-E (Centre de Salut Laboral)
Telèfons: 963 877 040 - 963 877 043
Alonso Pérez 79029
José Segovia 77040
Consuelo Vallés 77043
Ildefonso Pelayo 77043
Julia Benet 77040
Juanjo Escobar (Gandía) 43003
Pepe Mantas (Alcoi) 28428
email: Esta dirección de correo electrónico está siendo protegida contra los robots de spam. Necesita tener JavaScript habilitado para poder verlo.
Web: http://www.ccoo.upv.es
Twitter: https://twitter.com/ccooupv
Facebook: https://www.facebook.com/ccooupv/
¡ Si eres afiliado/a, gracias por confiar en nosotros!
Si no lo eres, nos gustaría mucho poder contar con tu apoyo.
Afilia't CCOO : https://afiliados.uar.ccoo.es/afipub/newafil/index.php
.
VERSIÓN EN CASTELLANO ....... AQUÍ.
Primer salvar vides, després salvar llocs de treball
CCOO i UGT considerem que el paquet de mesures aprovat pel Govern va en la bona direcció, suposa un enorme esforç de recursos públics, requereix de la corresponsabilitat de les empreses i ha de completar-se per a protegir als col·lectius més vulnerables.
Per a les dues organitzacions, la prioritat absoluta en aquest moment és que es frene l'expansió del virus i que es recuperen les persones afectades i, en el laboral, evitar acomiadaments i garantir rendes als qui es vegen afectades per la crisi.
Per a UGT i CCOO, la caiguda de l'activitat econòmica no té precedents, però la seua duració i intensitat dependrà de la contenció del procés de contagi del COVID19. En aqueix terreny, totes dues organitzacions volem manifestar el nostre suport al Govern i al conjunt d'institucions en quantes mesures haja de prendre per a detenir aquesta pandèmia.
Els sindicats majoritaris considerem que Espanya ha d'evitar que aquesta crisi sanitària provoque una greu crisi de demanda que s'estenga més enllà de l'efecte paralització de l'activitat que les mesures de control sanitari porten amb si. En definitiva, que siga una crisi curta i no una de cicle llarg que torne a colpejar a la classe treballadora, que encara no havia recuperat els nivells d'ocupació i a penes salarials després de l'anterior recessió. La situació serà molt dura però ho serà de forma conjuntural. I per això creiem que totes les polítiques públiques han d'estar orientades a evitar que el conjuntural comporte conseqüències irreversibles.
CCOO i UGT distingim dues fases en la política econòmica, laboral i social del Govern: una d'amortiment i una altra de recuperació. I en aqueixa línia proposem una sèrie de mesures que, després de la seua posterior negociació, van portar a un consens amb CEOE i CEPYME per a plantejar la seua execució per part del Govern.
El paquet de mesures aprovat avui en Consell de Ministres respon a aqueixes mesures i, per tant, la nostra valoració és positiva. Per a les dues organitzacions la prioritat absoluta en aquest moment és que es frene l'expansió del virus i que es recuperen les persones afectades i, en el laboral, evitar acomiadaments i garantir rendes als qui es vegen afectades per la crisi. Per a això, és fonamental mantenir l'ocupació, evitant la finalització anticipada d'ocupacions temporals o l'extinció de contractes estables, temporals o en període de prova, entre altres, que tenen una especial incidència entre la població jove la qual suporta en major mesura la precarietat en l'ocupació.
UGT i CCOO prevèiem un sistema que facilitara les suspensions o reduccions de jornada a través d'Expedients de Regulació Temporal d'Ocupació (ERTE) que evitaren acomiadaments. Aquestes mesures, que havien de tenir efectes retroactius, havien d'incloure a les persones més vulnerables, com són les que no tenen els períodes de cotització suficients per a aconseguir la prestació de desocupació, i garantir la recuperació futura del dret a la prestació de desocupació per a les treballadores i treballadors afectats per aqueixos expedients.
Mancant conèixer el detall del reial decret, els sindicats estem observant una proliferació enorme de ERTE. És necessari l'esforç públic, sens dubte, però també és necessari saber quin serà l'aportació dels beneficis i importants reserves empresarials, sobretot de les grans companyies, en aqueixos ERTE. O si els sectors on les vendes es poden recuperar al llarg de l'any participaran en la mateixes condicions que les empreses més afectades o les pimes. En l'assumpció dels ERTE com causats per força major, s'exclouen els períodes de consulta pel que serà l'Administració la que haja de vetlar per les causes d'aquests.
Instem que es vinculen les mesures de flexibilitat interna que es pogueren anar aprovant a la prohibició d'altres mecanismes d'ajust com a acomiadaments o no renovació de contractes temporals. I si s'allargara aquesta situació durant més d'un mes, alguna cosa que òbviament no desitgem, demanem que es vincule qualsevol benefici de recursos públics en les empreses amb la limitació o eliminació del repartiment de dividends o amb el pagament de prima al seu personal directiu i executiu.
Així mateix, totes dues organitzacions hem sol·licitat mesures que afavorisquen als treballadors i treballadores que es vegen en la necessitat de cuidar a persones dependents -com a conseqüència de la paralització d'algunes activitats-, facilitant-los la conciliació i corresponsabilitat, l'adaptació de jornada o una prestació econòmica mentre dure la contingència. En aquest sentit, el reial decret del Govern conté avanços i es deixa altres mesures que els sindicats continuaran sol·licitant.
Per a totes dues organitzacions resulta fonamental, en aquesta conjuntura, protegir als col·lectius més vulnerables tals com les empleades de la llar, que estan desprotegides tant en termes de salut com d'extinció de contracte, sense poder percebre cap prestació; la població de nacionalitat estrangera, que poden veure com perden el seu permís de residència per l'extinció dels seus contractes, per la qual cosa cal protegir-los i continuar mantenint els sistemes d'asil i ajuda humanitària, sense paralitzar-los; les persones treballadores que s'empren per obra i servei, que veuen com són extingits els seus contractes davant la parada de producció de les empreses; els treballadors i treballadores que s'empren per mitjà d'una agència de treball temporal o d'una empresa multiserveis, amb la finalitat d'assegurar-los prestacions per desocupació i l'ocupació quan acabe aquesta conjuntura. De la mateixa manera, aquestes mesures s'haurien d'aplicar als temporers de l'agricultura de la indústria agroalimentària, i els treballadors i treballadores de temporada de l'hostaleria i la restauració, que veuran perduts les seues ocupacions.
A més, tots dos sindicats instem al Govern del nostre país que vincule les ajudes a les empreses al manteniment de l'ocupació durant aquesta crisi, i actue contra les que aprofiten aquesta circumstància per a implementar ERE o acomiadaments, alguna cosa que seria il·legal sens dubte.
Per a UGT i CCOO, les mesures adoptades han de comptar amb agilitat en els seus procediments, però sense que aquesta comporte falta de garantia en la seua aplicació. Cal exigir corresponsabilitat a les empreses, sostenint l'ocupació en un moment molt delicat per a Espanya. Aqueixa corresponsabilitat volem fer-la extensiva al conjunt d'Administracions Públiques. Instem que no se suspenguen contractes públics ja pressupostats -per exemple els serveis de menjadors escolars- que les empreses concessionàries utilitzen per a justificar expedients per força major que bé podrien haver-se evitat mitjançant permisos retribuïts, alliberant recursos perquè els Serveis d'Ocupació reforcen la protecció dels col·lectius més vulnerables.
CCOO i UGT som conscients de la necessitat de liquiditat de les empreses perquè s'enfrontaran a un desplaçament temporal de la seua tresoreria. Creiem que algunes d'elles disposen d'excedents financers per a assumir aquesta situació i, en altres casos, caldria adoptar mesures excepcionals de diferiment o exoneració en matèria tributària o cotitzacions socials, però sempre de forma selectiva i vinculant-ho al manteniment de l'ocupació. Considerem que aquesta tasca ha d'escometre-la igualment el sistema financer privat, que haguera d'habilitar línies de crèdit extraordinàries sense repercutir costos addicionals i sense descartar establir legalment aquesta obligació.
La necessitat de liquiditat no és exclusiva de les empreses. Moltes de les famílies amb tots els seus membres en la desocupació, o les que patisquen les retallades salarials en aquests moments continuen havent d'abonar quotes hipotecàries, lloguers i subministraments bàsics. Per a totes dues organitzacions, hagueren d'establir-se moratòries, exempcions o prorratejos d'aquests pagaments per a les persones afectades per aquesta crisi almenys en els pròxims tres mesos. A Itàlia s'ha prorratejat el pagament durant 24 pròxims mesos, atorgant una “pilota d'oxigen” temporal a les economies familiars més vulnerables.
UGT i CCOO sabem que el cost d'aquestes mesures, les adoptades pel Govern, i les restants que demandem és sens dubte alt. Però la situació és absolutament excepcional i això requereix de mesures extraordinàries. Creiem que aqueix esforç col·lectiu, finançat amb crèdits pressupostaris extraordinaris que no afecten la senda de dèficit, és la millor manera de rellançar l'activitat com a l'alerta sanitària cessament.
Hi ha exemples d'altres països que estan escometent mesures pertinents. El cas danès és il·lustratiu: tres mesos de compensació a les empreses privades amb el risc de pèrdua d'ocupació pel coronavirus, en un 75% del cost salarial, assumint aquestes el 25% restant i les i els treballadors contribuint amb una part de la seua jornada vacacional (5 dies). Creiem que és un model a considerar perquè sostenir ocupació i rendes és l'eix clau per a enfrontar la crisi de demanda que se cern sobre el país si no es prenen les mesures amb la intensitat i rapidesa adequades.
Una vegada més, agraïm profundament la labor essencial de totes les treballadores i treballadors que estan sostenint el país en aquests moments crucials i, per descomptat, estem vigilants perquè facen el seu treball aquests dies aplicant totes les mesures de protecció i complint els protocols de vigilància de la salut.
17 de març de 2020
No ens oblidem que som una universitat pública
Edifici 6-E (Centre de Salut Laboral)
Telèfons: 963 877 040 - 963 877 043
Alonso Pérez 79029
José Segovia 77040
Consuelo Vallés 77043
Ildefonso Pelayo 77043
Julia Benet 77040
Juanjo Escobar (Gandía) 43003
Pepe Mantas (Alcoi) 28428
email: Esta dirección de correo electrónico está siendo protegida contra los robots de spam. Necesita tener JavaScript habilitado para poder verlo.
Web: http://www.ccoo.upv.es
Twitter: https://twitter.com/ccooupv
Facebook: https://www.facebook.com/ccooupv/
¡ Si eres afiliado/a, gracias por confiar en nosotros!
Si no lo eres, nos gustaría mucho poder contar con tu apoyo.
Afilia't CCOO : https://afiliados.uar.ccoo.es/afipub/newafil/index.php
.
Discriminan al personal investigador contratado en los cierres universitarios
Excepto una sola universidad todos los equipos rectorales españoles han ido tomando la decisión de cierre total a lo largo de los últimos días a la vista de los nuevos datos de extensión del Covid-19 (todavía hoy martes, inexplicablemente la ULPGC se mantiene semiabierta).
Esos cierres y ceses de actividad ya habían sido solicitados desde la Federación de Enseñanza de CCOO a todos los rectores, a la CRUE y al propio Ministro de Universidades con el objetivo de contribuir a un mayor aislamiento para evitar la expansión de contagios. Especialmente cuando se han conocido los últimos datos que reflejaban un notable incremento en el número de enfermos y fallecimientos.
Documento comparativo de la situación en todas las universidades españolas:
Comparativa medidas por coronavirus en universidades [5 páginas PDF]
Algunas universidades han introducido en sus cierres condiciones discriminatorias que inciden especialmente en los colectivos del Personal Investigador Contratado y en el PAS, con instrucciones que dejan una gran ambigüedad en la determinación de posibles accesos o asistencia presencial y de los "servicios mínimos". Algo que nos preocupa especialmente porque esa ambigüedad se deja al libre criterio de los jefes de servicio, directores y vicerrectores.
También hemos detectado que, a pesar de que la mayoría de las universidades han regulado la no presencialidad de su personal investigador, algunos Investigadores Principales (IP) o Directores han dado orden de asistencia para seguir investigando a una parte de sus equipos de trabajo. Poniendo innecesariamente en riesgo a quienes difícilmente pueden negarse sin sufrir futuras represalias. Por esa razón lanzaremos una campaña en los próximos días recogiendo información directa del personal afectado para poder intervenir desde el sindicato.
Para tomar esos acuerdos de manera urgente la mayoría de equipos rectorales han funcionado durante todo el fin de semana, junto con equipos de trabajo de sus gabinetes de prensa y comunicación, algunos responsables de Servicios y personal de los servicios informáticos o TIC. Por lo que tenemos que valorar el esfuerzo y dedicación realizado por quienes han tenido que abandonar temporalmente su descanso y a sus familias para cumplir con sus obligaciones en un momento de especial dificultad.
Tenemos agradecer el esfuerzo de todas las personas que siguen en activo y trabajando prestando sus servicios en supermercados (cajeras, reponedoras...), transportistas, cuidadoras, farmacéuticas, sanitarias, investigadoras, servicios mínimos de universidades y OPIs, policías, periodistas, limpiadoras... ¡a todos y todas, GRACIAS!
De igual manera, todas y todos los responsables sindicales de la Federación de Enseñanza de CCOO hemos estado activados, en contacto telefónico y por videoconferencia para evaluar la situación y contactar con los rectorados y gerencias proponiendo alternativas. Desde el viernes evitamos el contacto presencial y se ha optado por estar disponibles durante todo el día, todos los días, de forma telemática (teléfono, whatsapp, correo electrónico...).
Serveis per a l'afiliació de CCOO
Edifici 6-E (Centre de Salut Laboral)
Telèfons: 963 877 040 - 963 877 043
Alonso Pérez 79029
José Segovia 77040
Consuelo Vallés 77043
Ildefonso Pelayo 77043
Julia Benet 77040
Juanjo Escobar (Gandía) 43003
Pepe Mantas (Alcoi) 28428
email: Esta dirección de correo electrónico está siendo protegida contra los robots de spam. Necesita tener JavaScript habilitado para poder verlo.
Web: http://www.ccoo.upv.es
Twitter: https://twitter.com/ccooupv
Facebook: https://www.facebook.com/ccooupv/
¡ Si eres afiliado/a, gracias por confiar en nosotros!
Si no lo eres, nos gustaría mucho poder contar con tu apoyo.
Afilia't CCOO : https://afiliados.uar.ccoo.es/afipub/newafil/index.php
.
Lun | Mar | Mié | Jue | Vie | Sáb | Dom |
---|---|---|---|---|---|---|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
| ||
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
utilizamos cookies propias y de terceros por motivos de seguridad, mejorar la experiencia del usuario y conocer sus hábitos de navegación. Si continuas navegando, entendemos que admites nuestra política de cookies.