Com ja us indicàvem en el nostre primer avanç de difusió general del 12-01-2022 del Reial decret llei 32/2021 de la Reforma Laboral, ara us informem de com aquesta Reforma afectarà el règim de duració dels contractes d'obra o servei vinculats a projectes d'investigació o inversió en les universitats quant a:
Els contractes d'obra o servei subscrits abans del 31-12-2021 continuaran regint-se per l'anterior normativa fins a la seua duració màxima, però sense superar la data límit de 31-12-2024.
Els contractes d'obra o servei subscrits entre el 31-12-2021 i el 30-03-2022 continuaran regint-se per la normativa específica de la Llei orgànica 6/2001 d'Universitats-LOU i Llei 14/2011 de la Ciència, però la seua duració màxima no podrà excedir de 6 mesos, computats des de la data d'inici del contracte i, com a màxim, si el contracte se celebrara l'últim dia, no podrà tindre una duració més enllà del 30-09-2022.
En tot cas, arribada la duració màxima, el contracte s'hauria d'extingir i en cas que no es produïsca l'extinció, es considerarà fix.
No podran subscriure's contractes d'obra o servei determinat a partir del 01-04-2022, ni amb caràcter general, ni vinculats a projectes d'investigació o inversió, ni conformement a la LOU ni la Llei de Ciència. Només podran utilitzar-se:
- Les altres modalitats contractuals previstes en aquestes lleis que no es corresponguen amb el contracte d'obra o servei.
- Les modalitats de contracte de duració determinada previstes en l'Estatut dels Treballadors, després de la redacció donada pel Reial decret llei 32/2021 Reforma Laboral, entre els quals es troba el contracte per circumstàncies de producció, amb moltes restriccions per a la seua aplicació als projectes d'investigació perquè només cobreix períodes temporals d'increment de necessitats de personal, o el contracte per substitució.
- Igualment és possible la contractació indefinida i fixa-discontínua, a les quals es refereix la Disp. addicional quarta de la Reforma Laboral, i contractes de substitució per a cobrir els llocs fins que finalitze el procés selectiu.
- Cal plantejar l'habilitació que es conté en la Disp. addicional cinquena de la Reforma Laboral per a la realització de contractes de duració determinada a les entitats del sector públic, regulades en l'art. 2 del Reial decret llei 36/2020 Pla de Recuperació, contractes associats a l'estricta execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i només pel temps necessari per a l'execució dels citats projectes. El mateix s'aplicarà als contractes que resulten necessaris per a l'execució de programes de caràcter temporal el finançament del qual provinga de fons de la Unió Europea. En aquests casos, no es fixen les modalitats contractuals específiques, i la norma pot interpretar-se com una espècie de contracte de duració determinada l'objecte de la qual és l'execució del corresponent programa.
La negociació col·lectiva no pot configurar una modalitat de contractació vinculada a l'execució d'una obra o servei determinat, sinó tot el contrari, estan habilitats per a fixar plans per a la reducció de la temporalitat i la conversió de contractes temporals en indefinits art. 15.8 de l'Estatut dels Treballadors.
La Llei 14/2011 de Ciència en el seu art. 20 regula diverses modalitats de contractació com són contracte predoctoral, contracte d'accés al Sistema Espanyol de Ciència, Tecnologia i Innovació i contracte d'investigador distingit, no es veuen afectades per la Reforma Laboral i es regiran pel que s'estableix en la pròpia Llei i les seues normes de desenvolupament.
L'avantprojecte de la Llei 14/2011 de Ciència, actualment en tràmit d'audiència pública, que està previst que entre en vigor en els pròxims mesos, contempla fórmules de contractació millorades per als investigadors, com un nou tipus de contracte indefinit denominat contracte d'activitats cientific-tècniques, que podrà estar vinculat a l'existència de finançament per a projectes concrets, que inclou una indemnització per acomiadament assimilada a la dels contractes indefinits i una indemnització per finalització a les modalitats de contractació predoctoral i postdoctoral de 12 dies per any.
També contempla que la contractació procedent de convocatòries d'ajudes públiques en concurrència competitiva no formarà part de l'Oferta d'Ocupació Pública.
Després de tot l'exposat caldrà estar pendent de la nova Llei de Ciència i altres normes de desenvolupament, que acabaren de concretar els preceptes desenvolupats en la Reforma Laboral.
Amb aquesta Reforma Laboral es pretén millorar la situació del personal investigador en les Universitats i acabar amb la inestabilitat que pateix aquest col·lectiu.
Podràs obtindre més informació en els següents enllaços (punxa en el títol per a accedir a la documentació):